מעוניין בהצעת מחיר ?

השאר פרטים ונחזור אליך בהקדם

    איזה עורך דין אתם מחפשים?

    על הקשר בין זכויות אדם לבין עצורים לפני משפט

    מסמך של האו״ם משנת 2009, מתייחס לסטנדרטים של זכויות אדם הנוגעים לעצורים ומעוכבים. לפי מסמך זה, לכל בני האדם הזכות להנות מכיבוד החירות והביטחון שלהם. זו אקסיומה, כי ללא ערובה יעילה לחירות ולביטחון האדם, קיים חשש שההגנה על זכויות הפרט האחרות שלו, תהיה פגיעה יותר ויותר.

    עם זאת, מעצרים ללא סיבה סבירה, תוך מניעת כל סעד משפטי כפי שקובע החוק, אינם מחזה נדיר. במהלך שלילה שרירותית זו של חירותם של עצורים, נשללת מהם לעתים קרובות גם הגישה לעורך דין. לכן, חיוני שדינים משפטיים בינלאומיים ידבקו בחוקים למניעת הפרת זכויות אדם על ידי אוכפי החוק, ושעורכי הדין יהיו מודעים לתוכנם של חוקים הנוגעים למעצרים על ידי המשטרה, כדי שיוכלו לפעול ביעילות למען לקוחותיהם.

    מעצר ללא סיבה

    קרדיט PIXABAY

    מהן זכויות העצורים או המעוכבים?

    לאנשים שנעצרו על ידי שוטרים יש זכויות מסוימות. אם המשטרה לא מכבדת את הזכויות הללו, ייתכן שהראיות שנאספו במהלך המעצר, לא יהיו קבילות בבית המשפט. בנוסף, לאנשים שנעצרו, יש תמיד זכות לדבר עם עורך דין כדי שיקבלו סיוע משפטי, ויש להם גם כמה זכויות נוספות, כגון:

    • הזכות לדעת את הסיבה למעצר –אנשים שנעצרו זכאים לדעת באופן מיידי את הסיבה למעצרם. על השוטר להסביר לעצור את הסיבה למעצרו בשפה ברורה ופשוטה. מידע זה יעזור לנעצרים לדעת עד כמה מצבם חמור. לאחר מכן הם יוכלו לקבל החלטה מושכלת לגבי זכויותיהם האחרות. לדוגמה, הם יכולים להחליט:
    • לדבר עם עורך דין – הזכות לדבר עם עורך דין היא זכות יסוד. היא מאפשרת לעצורים להתייעץ עם עורך דין באשר לזכויות ולחובות שלהם. עצור יוכל, בין השאר, לברר עם עורך הדין מה צפוי לו לאחר המעצר, ולקבל ייעוץ אם לשתוק בחקירת המשטרה או לא. המשטרה חייבת לאפשר לכול עצור לדבר עם עורך דין.

    מיד לאחר המעצר, המשטרה נדרשת לבצע את הצעדים הבאים:

    • להודיע לנעצר שזכותו לדבר עם עורך דין לפי בחירתו.
    • לספר לו שהוא יכול להיעזר בעורך דין לסיוע משפטי ללא עלות (פרו בונו).
    • להפסיק לחקור את העצור בניסיון להשיג מידע, כל עוד לא הייתה לו הזדמנות סבירה לדבר עם עורך הדין שלו.
    • לשתוק במהלך החקירה המשטרתית – לעצורים יש זכות לשתוק בחקירה. למעשה, המשטרה חייבת ליידע אותם על זכותם זו. מטרת זכות השתיקה היא למנוע פגיעה בעצור אם ידבר ויעזור למשטרה. ככלל, כאשר עצור בוחר לשמור על שתיקה מלאה או חלקית, לא ניתן לפרש זאת כסימן לאשמתו. אנשים נחשבים חפים מפשע עד שיימצאו אשמים על סמך ראיות. עצור שיודע ומבין את זכותו לשתוק יכול לדבר עם המשטרה, אם הוא רוצה בכך. במקרה זה, כל מה שיאמר בחקירה עשוי לשמש נגדו בבית המשפט. עם זאת, אם המשטרה לא מכבדת את זכותו של העצור לשתוק, לא ניתן יהיה להשתמש בבית המשפט, בראיות שאספה במהלך המעצר.

    מאמרים נוספים

    קידום עורכי דין קידום עורכי דין באינטרנט
    Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support