מעוניין בהצעת מחיר ?

השאר פרטים ונחזור אליך בהקדם

    איזה עורך דין אתם מחפשים?

    סגירת תיק פלילי – עילות הסגירה ומהותו של הליך סגירת תיק בהסדר

    באילו עילות ניתן לסגור תיק פלילי? מה המשמעות של סגירת תיק בהסדר מותנה ומדוע חשוב להיוועץ בעורך דין פלילי?

    אם נחקרתם במשטרה תחת אזהרה, הרי שבהמשך תבחן האפשרות להגיש נגדכם כתב אישום ולהעמידכם לדין או לסגור את תיק החקירה.

    מלאכתם של עורכי דין פליליים היא לעשות כל שאפשר כדי למנוע הגשת כתב אישום ולהוביל לסגירת התיק הפלילי התלוי ועומד כנגד החשוד.

    עילות לסגירת תיק פלילי

    תיק החקירה הפלילי יכול להסגר בעילות שונות, כאשר הנפוצות שבהן הן אלו: "חוסר עניין לציבור" (מה שמכונה היום: "נסיבות העניין לא מצדיקות המשך חקירה או העמדה לדין, או "אי התאמה להליך פלילי"), "היעדר ראיות מספיקות" או "חוסר אשמה".

    חשוב לציין ולהדגיש, כי רק תיק שנסגר בעילה של "חוסר אשמה", יימחק מרישומיה הפנימיים של המשטרה ולא ישאיר רישום משטרתי בתדפיס המידע הפלילי.

    לעילת הסגירה של התיק הפלילי יש חשיבות רבה מאוד לגבי החשוד. אם התיק ייסגר בעילה של "היעדר ראיות מספיקות", למשל, המשמעות היא שהוא לא נוקה מכל חשד, וכאמור, נותר ספק בחפותו, והרישום של התיק הסגור יישאר ברישומיה הפנימיים של המשטרה ואף עלול להיות פוגעני (למשל בעת שקילת מועמדות לתפקיד רגיש או בחינת בקשה לחידוש רישיון נשק).

    מכאן, שעורך דין פלילי שמייצג את החשוד ינסה לשכנע את התביעה לסגור את התיק בעילה של חוסר אשמה פלילית.

    אם לאחר החקירה במשטרה הוחלט שלא להגיש כנגד החשוד כתב אישום, התיק הפלילי ייסגר לאחר שתישלח אל החשוד הודעה כי הוחלט שלא להעמידו לדין. 

    בעבר צוינה העילה לסגירת התיק: "חוסר אשמה" (האפשרות הטובה ביותר מבחינת החשוד), "היעדר ראיות מספיקות", "חוסר עניין לציבור" (כלומר: מכלול הנסיבות לא מצדיק העמדה לדין) או סגירת התיק בהסדר מותנה. אולם, בעקבות התיקון לחוק שנכנס לתוקף ביום 1.1.19 נקבע, כי הודעה על החלטה שלא להעמיד לדין לא תכלול את העילה לסגירת התיק, מלבד בעבירות מין ואלימות. עם זאת, בהודעה יצוין כי החשוד רשאי להגיע לתחנת המשטרה ולברר מהי עילת סגירת התיק. מומלץ לגשת לתחנת משטרה עם תעודת זהות ולבדוק בדיוק באיזה עילה נסגר התיק.

    סגירת תיק בהסדר מותנה

    לרשויות התביעה יש סמכות לסגור תיקים פליליים ב"הסדר מותנה". המשמעות היא שאותם חשודים, שנמצאו נגדם די ראיות כדי להעמידם לדין ואף נמצא שקיים אינטרס ציבורי בהעמדה לדין, לא יועמדו לדין, ובתמורה הם יודו בביצוע העבירה ויתחייבו להימנע מביצוע עבירות נוספות בעתיד וכן לקבל (במקרים המתאימים) טיפול ולשלם קנס ו/או פיצוי לנפגע העבירה.

    האפשרות לסגור תיקים ב"הסדר מותנה" היא חדשה יחסית, והיא באה מכח תיקון מספר 66 לחוק סדר הדין הפלילי.

    האופציה של סגירת תיק בהסדר מותנה מיועדת למקרים בהם בוצעו עבירות קלות יחסית או כאשר העבירות בוצעו בנסיבות מקלות.

    אפשר לסגור תיק בהסדר מותנה בעבירות חטא ועוון ובעבירות פשע מסוימות בלבד. כמו כן, יש תנאי כי הנאשם לא עבר עבירות בחמש השנים האחרונות, וכי התובע סבור שהעונש המתאים בנסיבות המקרה לא כולל מאסר בפועל.

    לאחר החתימה על ההסדר המותנה לא יועמד החשוד לדין, וכאמור יהא עליו לקיים את תנאי ההסדר. ככלל, אי עמידה תנאי ההסדר המותנה מצידו של החשוד – יוביל להגשת כתב אישום כנגדו.

    דוגמאות לעבירות שנכללות בהליך של סגירת תיק פלילי בהסדר מותנה הן אלו: עבירות אלימות כגון תקיפה סתם ואף, במקרים בהם לא נגרמה חבלה חמורה – תקיפה הגורמת חבלה ממשית, גרימת היזק בדון לרכוש או היזק לרכב, הטרדה באמצעות מתקן בזק (הטרדה טלפונית), הזנחת השמירה על כלי ירייה (אובדן נשק), הסגת גבול פלילית, עבירות רשלנות פלילית, החזקת נכס החשוד כגנוב ועוד.

    חשיבות ייצוג ע"י עו"ד פלילי בהליך סגירת תיק פלילי

    עורכי דין פליליים פועלים לסגירת תיקים פליליים של לקוחותיהם על-ידי פניה לרשויות התביעה ובניסיון להסביר ולשכנע מדוע יש לסגור את התיק כנגד החשוד.

    חשוב לציין, כי ישנם מקרים בהם לא בהכרח כדאי לפנות למשטרה או לפרקליטות ולבקש כי התיק נגד החשוד ייסגר. יש לבחון כל מקרה לפי נסיבותיו, ועו"ד פלילי בעל ניסיון והכרות עם הנושא, ישקול היטב האם ומתי יש לעשות זאת.

    במקרים מסוימים, פניה לרשויות התביעה עלולה לגרום דווקא לנזק לחשוד ולא לתועלת, שכן חלוף הזמן היה יכול לפעול לטובתו. כך למשל, משך הזמן שחלף עשוי לפגוע בראיות שניתן לאסוף כנגדו. בנוסף, למשך הזמן שחלף יש משקל במסגרת שיקולי בית המשפט כשהוא גוזר את עונשו של הנאשם.

    כאשר מדובר בסגירת תיק בהסדר מותנה, יש חשיבות עצומה להיעזרות בשירותיו של עורך דין פלילי. עורך הדין הפלילי ינהל מו"מ בשם החשוד מול נציגי רשויות התביעה, וינסה להגיע לתוצאה המשפטית הטובה ביותר עבורו, כלומר – להסדר שיהיה קל, יחסית, לביצוע ולא יכביד מאוד על החשוד.

    לידע של עורך הדין ולניסיונו בהליכים כאלו יש משקל רב, שכן המשמעות היא, שהחשוד לא יועמד לדין פלילי.

    אם כן, יש להתייעץ עם עו"ד פלילי בנוגע לאפשרויות סגירת התיק הפלילי – האם, כיצד ומה כדאי לעשות או לא לעשות. לכל החלטה יש משמעות לגבי המשך חייו של החשוד והשפעה על עתידו ועתיד בני משפחתו.

    למשרד עו"ד גיא פלנטר ניסיון רב בייצוג חשודים ונאשמים, והוא מטפל בסגירת תיקים פליליים מול רשויות האכיפה השונות, לרבות בעילה של סגירת תיק בהסדר מותנה.

    מאמרים נוספים

    קידום עורכי דין קידום עורכי דין באינטרנט
    Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support